Brama renowacyjna – garaż jak nowy!

Szczelna, ciepła, komfortowa, bezpieczna w użytkowaniu, wyposażona w rozwiązania antywłamaniowe i estetyczna – tak użytkownicy odpowiadają na pytanie: „Jaka powinna być brama garażowa?”. Rzeczywistość często wygląda jednak inaczej – zamontowana w garażu wiele lat wcześniej – nie spełnia już naszych oczekiwań pod względem funkcjonalności, energooszczędności ani estetyki. Rozwiązaniem może być nowoczesna brama renowacyjna Novoferm, dzięki której wymiana starej bramy na segmentową – o dużo lepszych parametrach termicznych – odbywa się szybko i sprawnie.

Systemowe rozwiązania renowacyjne Novoferm

Gdy planujemy remont domu i przy okazji renowację garażu, chcąc wymienić np. bramę rozwierną czy uchylną na segmentową, często okazuje się, że standardowe rozmiary starych bram nie pokrywają się z tymi dostępnymi dzisiaj. Kiedyś samochody parkujące w garażach nie były tak duże jak dziś, dlatego też stare bramy są mniejsze od tych, które znajdują się obecnie na rynku. To może skutkować trudnościami podczas ich wymiany – brakiem miejsca na nadprożu do montażu nowoczesnej bramy albo po bokach otworu wjazdowego lub pod sufitem, co uniemożliwia jej swobodne otwieranie. Ale to nie znaczy, że musimy zrezygnować z jej wymiany. Dobrym wyjściem jest dobranie renowacyjnej bramy Novoferm, która zapewni lepsze parametry izolacyjne i znacznie poprawi komfort użytkowania. – Wymiana nieekonomicznych i nieestetycznych bram garażowych na nowe, ciepłe i energooszczędne bramy segmentowe staje się coraz bardziej popularna. Podążając za tym trendem, Novoferm stworzył szereg rozwiązań umożliwiających szybszy i prostszy proces ich wymiany nawet w trudnych warunkach. Stworzone przez nas rozwiązania systemowe mają na celu ułatwić wymianę starej bramy garażowej i dają wiele możliwości. Nasze bramy renowacyjne – w zależności od preferencji klienta i możliwości montażowych – możemy montować równo z elewacją, w otworze i za otworem – wyjaśnia Rafał Błażuk, ekspert Novoferm. 

Nowoczesne bramy ISO 45 EVO zastąpiły wysłużone i nieekonomiczne bramy uchylne.

Montaż za czy w otworze?

Montując bramę segmentową, otwieraną do góry w wewnętrznej części garażu, nad otworem wjazdowym potrzebna jest odpowiednia ilość miejsca w nadprożu, m.in. na ościeżnicę i prowadnice. Gdy go nie ma zbyt dużo (nadproże jest zbyt niskie) można zamówić niższą bramę niż poprzednia, a puste miejsce podczas montażu wypełnić blendą maskującą lub domurować brakującą część. Najprostszym rozwiązaniem będzie jednak wybór bramy Novoferm z napędem bocznym NovoPort, do montażu której potrzeba tylko około 12 cm nadproża (np. ISO 45 EVO z napędem bocznym NovoPort i sprężynami naciągowymi). 

Bramy renowacyjne Novoferm są dopasowane do standardowych wymiarów starych bram, np. bramy uchylnej Novoferm, co pozwala na ich wymianę bez uszczuplania przestrzeni w garażu. Jeśli montujemy bramę renowacyjną za otworem, a nie w ten sposób, jak starą uchylną – w otworze – to możemy zyskać nawet do ok. 14 cm wolnego miejsca, czyli szerszy wjazd do garażu. – Najkorzystniejszą z opcji, którą rekomendujemy jest montaż nowej bramy segmentowej za otworem. Wybierając ten sposób montażu, nie zmniejszamy sobie światła wjazdu. Gdy wybierzemy montaż w otworze, musimy się liczyć z tym, że pomniejszymy światło wjazdu na szerokość i na wysokość – wyjaśnia ekspert Novoferm. 

Gdy jednak montaż za otworem jest niemożliwy, pomocne będą nakładki aluminiowe na ościeżnice, pozwalające na szybkie zamaskowanie niewielkich ubytków na elewacji podczas montażu bramy równo z elewacją.

Na ościeżnicy  pozostałej po bramie uchylnej zamontowano nowoczesną bramę segmentową ISO 45 EVO.

Do montażu bramy segmentowej mocowanej wewnątrz garażu, oprócz miejsca w nadprożu, potrzebne jest także miejsce po bokach (ok. 10 cm) na zamocowanie ościeżnicy. – W przypadku zbyt małej ilości miejsca po bokach otworu wjazdowego możemy zamówić węższą bramę, a wolną przestrzeń zamurować lub wypełnić styropianem. Innym rozwiązaniem jest jej zamontowanie na S-kotwach – tłumaczy ekspert Novoferm. Jeśli natomiast brakuje miejsca po obu stronach otworu wjazdowego (brak węgarków) użytkownik może stworzyć we własnym zakresie, np. metalowy stelaż, do którego zostanie przymocowana brama.
Możemy też opcjonalnie wybrać bramę garażową Novoferm z blendą maskującą, która pozwala na dopasowanie bramy garażowej o standardowych wymiarach do istniejącego otworu. Bramę z blendą maskującą możemy zastosować przy montażu niższej bramy garażowej w wysoki otwór lub gdy nie mamy nadproża.
 

Brama renowacyjna z napędem bocznym

Remontując garaż i wymieniając bramę rozwierną czy uchylną na segmentową, użytkownicy mogą napotkać problemy związane z jej montażem także pod sufitem. Przeszkodami uniemożliwiającymi swobodne schowanie bramy mogą być m.in. słupy, wyjścia na strop. W takiej sytuacji – gdy brakuje tylko kilku wolnych centymetrów – użytkownik może zamówić niższą bramę, a pozostałą przestrzeń – między nadprożem a górnym segmentem – uzupełnić blendą maskującą Novoferm. Gdy warunki montażowe uniemożliwiają instalację napędu podsufitowego bramy segmentowej, ponieważ na suficie nie ma miejsca na montaż szyny napędu, optymalnym rozwiązaniem będzie wybór bramy z napędem bocznym NovoPort, zintegrowanym z górną prowadnicą, dzięki czemu nie wymaga dodatkowego miejsca na szynę napędu pod sufitem. Centralę można zamontować w zależności od preferencji – albo na ścianie bocznej, albo na przedniej. W sytuacji, gdy brakuje instalacji elektrycznej można ją poprowadzić i wybrać bramę z napędem podsufitowym.

Bramę ISO 45 EVO zamontowano wykorzystując starą ościeżnicę po bramie uchylnej.

Bramy segmentowe otwierają się do góry, przesuwając pod sufitem. W mniejszych bramach garażowych – do 3 m szerokości – mogą być stosowane sprężyny naciągowe albo jako opcja – skrętne. Natomiast w większych montuje się sprężyny skrętne. W przypadku sprężyn skrętnych i napędu podsufitowego konieczne jest zachowanie 25 cm wolnego miejsca pod sufitem. Gdy brakuje miejsca, sprężyny skrętne można zamontować z tyłu bramy, stosując zestaw do przebudowy sprężyny HL. To rozwiązanie można wdrożyć w każdej chwili w bramach Novoferm ze sprężynami skrętnymi. Co to oznacza w praktyce? Jeśli podczas montażu okaże się, że nie zmieszczą się nam sprężyny nad bramą nie musimy kupować nowej bramy lub nowego, kosztownego systemu prowadnic. W takiej sytuacji wystarczy uniwersalny zestaw do przebudowy sprężyn z nadproża do tyłu górnych prowadnic, co umożliwi nam zamontowanie kupionej bramy. Przy sprężynach naciągowych minimalna wysokość nadproża to 12 cm przy otwieraniu ręcznym lub z napędem Novoport i 15 cm przy zastosowaniu napędu podsufitowego Novoferm.

Na kłopoty brama renowacyjna Novoferm

Zdarza się, że w starych garażach ściany wykończone są klinkierem, który może mieć np. kolor ceglasty. Przy wyborze nowej bramy w kolorze brązowym i ościeżnicy, która standardowo jest biała trudno jest osiągnąć spójną kolorystycznie całość. Novoferm proponuje w takiej sytuacji zastosowanie specjalnych nakładek na ościeżnicę w kolorze bramy, dzięki czemu brama segmentowa wraz z ościeżnicą będzie się harmonijnie prezentowała. Nakładki aluminiowe mogą się przydać także do zniwelowania drobnych uszkodzeń tynku, powstałych po demontażu starej bramy.

– Mamy także rozwiązanie, które można zastosować w przypadku niedbale wytynkowanych ścian w garażu, nietrzymających kąta prostego. Są to regulowane kotwy do krzywych płaszczyzn, które zapewniają stabilne mocowanie bramy nawet w przypadku krzywych ścian. Dzięki nim ościeżnica będzie się prosto trzymała – wyjaśnia Rafał Błażuk.

Pomocne w stabilnym i bezproblemowym mocowaniu ościeżnicy mogą być także podkładki, tzw. znaki zapytania, które wiesza się na kołku rozporowym między ościeżnicą a ścianą. Po co? Żeby ościeżnice nie wykrzywiły się przy przytwierdzaniu do ściany.

Bramę ISO 45 EVO zamontowano wykorzystując starą ościeżnicę po bramie uchylnej.

Inną niechcianą „niespodzianką” może być próg, który pozostaje po demontażu starej bramy uchylnej. Czy trzeba go usuwać? Takich dylematów nie będą mieć użytkownicy, którzy wybiorą bramę ISO 45 EVO, ponieważ odpowiednia konstrukcja jej ościeżnicy i stopy pozwala na zamontowanie bramy segmentowej bez demontowania progu.

Wymiana starej bramy garażowej przy okazji remontu domu – szczególnie, gdy garaż jest wpisany w jego bryłę, a więc połączony ciągiem komunikacyjnym z przestrzenią mieszkalną – to rozwiązanie nie tylko poprawiające estetykę domu, ale także wpływające pozytywnie na komfort użytkowania bramy oraz na bilans energetyczny budynku. Nowa brama segmentowa, charakteryzująca się bardzo dobrą izolacyjnością, zapobiega utracie ciepła w pomieszczeniach mieszkalnych, mając nie tylko wpływ na to, że zimą w garażu jest ciepło, a latem chłodno, ale także na koszty ogrzewania. Mając do dyspozycji systemowe rozwiązania Novoferm, proces wymiany bramy się po prostu opłaca.

Zalety bram renowacyjnych Novoferm:

  • Są dostępne z blendami maskującymi, pozwalającymi na dopasowanie bramy garażowej o standardowych wymiarach do istniejącego otworu, co stanowi doskonałe rozwiązanie w sytuacji, gdy do wyższego otworu chcemy wstawić niższą bramę w wymiarze standardowym. 
  • Wyższy komfort użytkowania nowej bramy dzięki lepszym parametrom technicznym i właściwościom użytkowym.
  • Bardzo dobre parametry termiczne – rdzenie ocieplające z pianki poliuretanowej o grubości 45 mm (ISO 45 EVO) lub 67 mm (ISO 70), zapewniają bardzo dobrą izolacyjność cieplną i akustyczną. 
  • Bramy Novoferm są bardzo stabilne – nie wymagają omeg wzmacniających.
  • Można je dodatkowo wyposażyć w zestaw docieplający ościeżnicę, który może jeszcze zwiększyć izolacyjność cieplną aż o 15%.
  • Wysokiej jakości nakładki aluminiowe, pozwalające na szybki i sprawny montaż bramy w otworze, jeśli montaż za otworem jest niemożliwy.
  • Bramy Novoferm mogą zostać wyposażone w nakładki na ościeżnice w kolorze bramy, zakrywające białą ościeżnicę, która może tworzyć wraz z bramą harmonijną całość pod względem kolorystycznym. Nakładki występują w każdym kolorze RAL oraz w podstawowych rodzajach oklein, w jakich dostępna jest brama Novoferm. 
  • Nowoczesny design.

Zalety blendy maskującej:

  • Blenda to rozwiązanie korzystne cenowo, przyspieszające montaż nowej bramy bez konieczności murowania lub stosowania innych wypełnień powstałych otworów.
  • Niższy całkowity koszt zakupu bramy (możliwość zakupu tańszej bramy w standardowym rozmiarze).
  • Można ją stosować we wszystkich bramach garażowych Novoferm.
  • Możliwość dopasowania kolorystyki blendy do koloru bramy.

Górna blenda maskująca w kolorze bramy wraz z nakładkami na ościeżnicę pionową w kolorze bramy tworzą harmonijną całość pod względem kolorystycznym.