Już na etapie projektu warto zastanowić się, jaka wielkość garażu będzie nam potrzebna. Jeśli posiadamy dwa samochody oczywistym jest, że garaż powinien być dwustanowiskowy. Gdy samochody będą parkować obok siebie, potrzebna będzie szeroka, podwójna brama garażowa. Jeżeli garaż jest długi, lecz wąski – auta mogą być ustawiane jedno za drugim – wówczas wystarczy węższy wjazd. „Na tym etapie trzeba też się zastanowić, jakie funkcje ostatecznie będzie pełnił garaż. Czy będzie też schowkiem i trzeba wygospodarować miejsce na różne przedmioty, czy oprócz samochodów będą tam przechowywane inne pojazdy: skutery, rowery, czy na przykład kosiarka. Jeśli tak, garaż oraz wjazd do niego powinny być szersze” – mówi Rafał Błażuk, przedstawiciel Novoferm Polska, producenta bram, drzwi i napędów.
Decyzja o tym, czy wybrać bramę o wysokim, czy niższym współczynniku termoizolacji, wiąże się usytuowaniem garażu. Rafał Mysiak z architektonicznej pracowni projektowej Home of Houses zaznacza, że dylemat ten rozstrzyga się niejako automatycznie już na etapie projektu. „Jeśli garaż jest częścią bryły domu, brama powinna mieć dobre właściwości izolacyjne, zarówno pod względem temperatury, jak i hałasu. Z kolei w wolno stojących garażach brama segmentowa nie musi w aż tak dużym stopniu chronić przed stratami ciepła, ponieważ garaże takie zazwyczaj nie są ogrzewane”. Jednocześnie zauważa, że w przypadku garażu połączonego z domem o wiele większe znaczenie ma dobór kolorystyki paneli, gdyż to właśnie brama staje się głównym elementem elewacji.